Dizaina trofeja – krēsls

Krēsls pilda visai vienkāršu funkciju, taču tā simboliskā nozīme jau izsenis bijusi saistīta ar sabiedrības hierarhijām. Iegūstot kādu amatu, “krēsls tiek ieņemts”, un tāpat tas var tikt arī zaudēts. Valdnieks savos pavalstniekos allaž noraugās no troņa, bet jebkuras struktūras vadītājs ir arī arī tās “priekšsēdētājs”.

Runājot par dizaina ikonām, visbiežāk tiek piesaukts tieši krēsls. Laika gaitā tas pieņēmis dažādas formas, stilus un konstrukcijas, taču mūsu attiecības ar krēslu ir nemainīgi personiskas. “Krēsls ir sarežģīts objekts. Debesskrāpis gandrīz ir vienkāršāks,” teicis arhitekts Ludvigs Mīss van der Roe.

214

Michael Thonet
1859

Thonet

Atpazīstamais kafejnīcu krēsls tiek uzskatīts par līdz šim veiksmīgāko masveidā ražoto produktu pasaulē. Tā panākumu pamatā bija jauna tehnika – masīvkoka locīšana –, ko Maikls Tonets izstrādāja un pilnveidoja 1850. gados. Pirmo reizi kļuva iespējama sērijveida mēbeļu ražošana. Tikpat efektīva bija arī krēslu transportēšana: 36 izjauktus krēslus varēja iesaiņot viena kubikmetra kastē, nosūtīt un pēc tam salikt uz vietas. Pateicoties skaidrajai, lakoniskajai estētikai, šī dizaina klasika ir atrodama visdažādākajos interjeros jau vairāk nekā 150 gadus.

Wassily

Marcel Breuer
1925

Knoll

Iedvesmojoties no velosipēda rāmja un De Stjil kustības teorijām, Marsels Brauers 1925. gadā reducēja klasiskā klubkrēsla formu līdz tā pamatlīnijām un plaknēm.

Intervijā ar Knoll vēsturnieku Marsels Brauers aprakstīja, kā viņš, mācoties Bauhaus, sāka eksperimentēt ar saliektām tērauda caurulēm: “Es sāku domāt par tērauda caurulēm, kas ir saliektas rāmjos – iespējams, tieši tās varētu izmantot elastīgam un caurspīdīgam krēslam. Sev tipiski, es ļoti aizrāvos ar formas caurspīdīgumu. Tā tapa pirmais krēsls, bet sapratu, ka locīšanas tehnikai jāiet tālāk. To vajadzētu saliekt bez metināšanas punktiem, lai varētu hromēt pa daļām un salikt kopā. Tā dzima pirmais Wassily. Es pats nedaudz baidījos no kritikas. Es nevienam neteicu, ka tiešām veicu šos eksperimentus. [Vasīlijs] Kandinskis, kurš nejauši ieradās manā studijā, kad tika ienests pirmais krēsls, sacīja: "Kas tas ir?" Viņš bija ļoti ieinteresēts, un tad Bauhaus par to ļoti interesējās. Gadu vēlāk ar šīm mēbelēm es biju apmēbelējis visu Bauhaus.”

LC2

Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand
1928

Cassina

Pārlaicīgs, unikāls un patiesi autentisks – LC2 kļuvis par ikonu visā pasaulē. Šis krēsls, kas veidots, lai uzsāktu sarunu, 1929. gadā tika izstādīts Salon d’Automne izstādē Parīzē kā mūsdienu mēbeļu koncepcijas arhetips, ko tās radītāji dēvēja par “sadzīves aprīkojumu”. Metāla rāmja atdalīšana no polsterējuma atspoguļo racionālu pieeju, atsaucoties uz rūpnieciskās ražošanas loģiku un vienlaikus iemiesojot arī arhitektonisko saikni starp nesošo konstrukciju un sienām. Līdzsvars starp formu un funkciju radīts, padziļināti pētot cilvēka stāju un ķermeni, izmantojot Modulor sistēmu, kuras pamatā ir ķermeņa mērījumi un universālās harmonijas proporcijas.

LCW [Lounge Chair Wood]

Charles & Ray Eames
1945

Vitra

Ar LCW klubkrēslu Čārlzs un Reja Īmsi mainīja mēbeļu vēsturi. Ikoniskais dizains radīts pāra agrīnajos eksperimentos ar trīs dimensijās liektu saplāksni. Dizaineri ilgstoši izmēģināja jaunas metodes tādu saplākšņa čaulu izgatavošanai, kas atbilstu cilvēka ķermeņa aprisēm, un 1945. gada pavasarī šie eksperimenti beidzot rezultējās LCW krēslā, kam sekoja arī pārējā Plywood Group (Saplākšņa grupa) un leģendārais Eames Lounge Chair. Pateicoties saplākšņa čaulu organiskajai formai un nedaudz elastīgajām atzveltnēm, šie vieglie un kompaktie krēsli sniedz lielisku komfortu arī versijās bez polsterējuma.

Papa Bear Chair

Hans J Wegner
1951

PP Møbler

Papa Bear krēsls bija pirmais Hansa Vīnera dizains, kas tika ražots PP Møbler, un tas iezīmēja sākumu sadarbībai visa mūža garumā. Tas dēvēts par vienu no ērtākajiem klubkrēsliem, kāds jebkad radīts, un uzskatāms par ieguldījumu nākotnē. Dāņu amatniekiem nepieciešamas vismaz divas nedēļas, lai ar rokām izgatavotu katru krēslu. Pateicoties polsterējumam, kas veidots no atsperēm, kokvilnas, palmu šķiedras, lina un zirgu astriem, krēsls drīzāk ienēsāsies, nevis nonēsāsies – jo vairāk tas tiks lietots, jo ērtāks un mīkstāks tas kļūs.

Lady

Marco Zanusso
1960

Cassina

Divdesmitā gadsimta piecdesmito gadu itāļu dizaina ikona, atpūtas krēsls Lady, izceļas ar savam laikam ārkārtīgi mūsdienīgu konstrukciju, kas kļuva par stila, materiālu un tehnoloģisko jauninājumu simbolu. Tas ir pirmais atzveltnes krēsls, kurā izmantots porolons. Krēsla sēdeklim tika radīta jauna tipa atsperu sistēma, lai nodrošinātu izcilu komfortu, bet slaidās metāla kājas piešķir dizainam vieglumu. 1951. gadā Lady tiks prezentēts Milānas IX triennālē, kur izcīnīja zelta medaļu.

Panton Chair

Verner Panton
1959

Vitra

Verneram Pantonam ideja par plastmasas konsoles krēslu radās jau 1959. gadā, tomēr dizainers sastapās ar virkni tehnisku problēmu. Vien 1967. gadā sadarbībā ar Vitra tika izstrādāts krēsla dizains sērijveida ražošanai. Tas bija pirmais krēsls, kas pilnībā izgatavots no plastmasas vienā gabalā. Kopš ieviešanas tirgū tas ir attīstījies vairākos ražošanas posmos, un tikai kopš 1999. gada ir bijis iespējams izgatavot krēslu atbilstoši tā sākotnējai koncepcijai – no izturīgas, krāsainas plastmasas ar matētu apdari.

Šī krēsls ir ļoti ērts, pateicoties gan tā konsoles struktūrai, gan cilvēka ķermenim piegulošajai formai un nedaudz elastīgajam materiālam. Panton Chair ir saņēmis daudzas starptautiskas dizaina balvas, un ir pārstāvēts daudzu ievērojamu muzeju kolekcijās, kļūstot par divdesmitā gadsimta ikonu.

Platner Side Chair

Warren Platner
1966

Knoll

Atspoguļojot dramatiskas kultūras vērtību maiņas, modernisms 60. gados kļuva ekspresīvāks. Dizainers Varens Platners ticēja, ka dizainā iespējams apvienot tā laika konkurējošās tendences:

“Es sāku domāt par to, kādas, manuprāt, mēbeles, it īpaši krēsls, patiesībā varētu būt – sākot ar pārliecību, ka tām nav jābūt nedz agresīvi tehnoloģiskām, nedz agresīvi amatnieciskām. Man kā dizaineram šķita, ka nepieciešams rast dekoratīvu, maigu un graciozu estētiku, kāda tā parādījās, piemēram, Luija XV laikā, taču tai jābalstās racionalitātē, nevis aplikatīvā dekorācijā.”

Wink

Toshiyuki Kita
1980

Cassina

Wink pielāgojamais un eklektiskais dizains radies, tehnoloģiskā šikā savijoties Rietumu un Austrumu paražām. Ergonomiski pareizs un izsmalcināti universāls, Wink krēsls asprātīgi pārveidojams arī par zvilni. "Sēdēt uz Wink nozīmē sēdēt uz grīdas, un, kad jūs tur sēžat, saskaņā ar austrumu tradīcijām jūsu gars paceļas," skaidro dizainers Tošijuki Kita.

Louis Ghost

Philippe Starck
2002

Kartell

Louis Ghost dizaina pamatā ir Luija XV krēsls — baroka ideotips —, ko Filips Starks pārinterpretējis, lai izbrīnītu, iedvesmotu un ieinteresētu. „Man īsti nebija jārada Louis Ghost krēsls, jo tas ir daļa no Rietumu kopīgās atmiņas. Tas būtībā radīja sevi pats. Tas ir “kaut kas no Luija laika”, mēs īsti nezinām, kas, bet visi to atpazīst, un tas izskatās redzēts. Tas ir klātesošs, kad vēlaties to pamanīt, un diskrēts, kad kombinēts. Tas ir uz pazušanas, dematerializācijas robežas. Tāpat kā viss, ko ražo mūsu civilizācija,” skaidro dizainers. Neskatoties uz gaistošo un kristālisko tēlu, Lois Ghost ir stabils un stiprs, izturīgs pret triecieniem, kā arī spēj izturēt laika apstākļu ietekmi.

Chair_One

Konstantin Grcic
2003

Magis

Chair_One alumīnija čaula sastāv no daudzām mazām, perforētām trīsstūrveida plaknēm. Krēsls ir gluži kā futbola bumba – plakanu elementu virkne leņķī savienota viena ar otru, veidojot trīsdimensionālu formu. Tas tiek panākts, izmantojot precīzas augstspiediena preses sniegtās iespējas, kas ļauj no metāla, šajā gadījumā alumīnija, iegūt sarežģītas telpiskas formas. Rezultātā tapis krēsls, kurā brīvā telpa dominē pār aizpildīto. Chair_One jau kļuvis par futūristisku klasiku.

Roly Poly

Faye Toogood
2018

Roly Poly ir gan mēbele, gan skulptūra. Monobloka krēslu var atpazīt pēc tā noapaļotās un aicinošās sēdekļa formas un cilindriskām kājām, uz kurām tas balstās, smalki apvienojot lineārās un plūstošās formas un piešķirot krēslam pārliecinošu un masīvu izskatu. Roly Poly neapšaubāmi kļūs par vienu no šīs dekādes ikoniskākajiem interjera priekšmetiem. Šis postmodernais dizains redzams it visur – modīgos butikos, Instagram interjeros un mākslas muzeju kolekcijās.