xcelsior izmanto sīkdatnes (“cookies”), lai veidotu šo mājas lapu ērtāku jūsu lietošanai. Sīkdatnes ir anonīmi dati, kas nesatur privāto informāciju. Uzzināt vairāk
✕30. rugsėjo, 2021 |
Visi straipsniai |
Buvęs straipsnis: "Origo" iepirkšanās un biznesa centra interjera dizains |
Kitas straipsnis: Īsa skandināvu dizaina vēsture |
Izkliedēta darba modeļa ieviešana — neatkarīgi no tā, vai tas lielākoties notiek klātienē, ir daļēji attālināts, hibrīds vai pilnīgi attālināts — ietver tādu darba apstākļu radīšanu, kas ir pēc iespējas vienlīdzīgāki un veicina katra darbinieka drošību, labklājību, produktivitāti, radošumu un attīstību. Tas neapšaubāmi ietekmēs arī darba vietu dizainu — gan darbinieku mājās, gan uzņēmumu birojos, gan kopdarba telpās.
Uzņēmuma komandas struktūras izpratne ir galvenais solis, lai noteiktu, kurš izkliedētā darba modelis derēs konkrētajai organizācijai. Kuriem darbiniekiem jāstrādā klātienē un kuri darbinieki varētu viegli strādāt no mājām? Kādās komandās viņi darbojas un ar ko kopā strādā? Ir daudz veidu, kā atbildēt uz šiem jautājumiem. Iekšējās aptaujas, darbinieku intervijas vai izvērtējums, kas balstās cilvēku individuālajās lomās vai komandās, kurās viņi strādā, var sniegt ieskatu, lai izraudzītos optimālu darba modeli. Pamatojoties uz atklāto, ir iespējams noteikt, cik lielā mērā uzņēmumā var ieviest attālināto darbu.
Darbiniekus var iedalīt četros tipos: darba vietas iemītnieki, darba vietas entuziasti, darba vietas pilsoņi un darba nomadi. Darba vietas iemītnieki pilnībā strādā klātienē un lielāko daļu sava laika pavada birojā. Viņu uzdevumi ir saistīti ar darba vietu, un tos nevar veikt attālināti, tāpēc viņu fiziskā klātbūtne ir būtiska, un attālināts darbs nav iespējams. Darba vietas entuziasti lielāko daļu sava laika pavada birojā, bet viņu uzdevumi ļauj viņiem strādāt attālināti daļu darba nedēļas. Darba vietas pilsoņiem nav piešķirta konkrēta darbvieta. Viņi ir elastīgi un dala savu laiku starp biroju, klientu sapulcēm un darbu no mājām. Darba nomadu pienākumi nav saistīti ar fizisko darba vietu — viņi var strādāt pilnīgi attālināti no jebkuras vietas.
Kā mainās biroja dizains?
Ierasti birojs iekārtots, domājot par individuālu darbu, kas prasa koncentrēšanos. Tas nozīmē, ka lielākā daļa cilvēku ievēroja nerakstītu klusēšanas likumu, lai netraucētu citiem, padarot pat visniecīgāko troksni ļoti skaļu. Komandas darbs nereti palika otrajā plānā un tika novirzīts uz atsevišķām, slēgtām sapulču telpām. Šobrīd, kad cilvēki galvenokārt ierodas birojā, lai tiktos, kopā strādātu un gūtu iedvesmu, tādām darba modelim zūd jēga. Fiziskajam birojam, ko veidojam, ir jākalpo, kā mājas biroja papildinājumam, nodrošinot pievienoto vērtību gan uzņēmumam, gan biroja lietotājiem.
Izkliedētais darba modelis nosaka, ka individuāls darba galds vairs nav biroja plānojuma pamatvienība — tā vietā tiek meklēti dinamiski un multifunkcionāli risinājumi, kas rosina komandas darbu, savstarpēju komunikāciju un piederības sajūtu. Aktivitātēs bāzēts biroja iekārtojums ir loģisks risinājums jaunajai darba realitātei, kad individuālus darbus, kas prasa koncentrēšanos, darbiniekiem ērtāk veikt mājās.
Kopīgs darba galds palīdzēs veidot kopienu, nevis sarunās, bet gan radot vietu, kur strādāt līdzās līdzīgi domājošiem cilvēkiem, kamēr katrs koncentrējas uz savu uzdevumu. To var izmantot arī vadītāji, kad viņiem ir brīdis laika neformālai komunikācijai vai spontānai sanāksmēm ar komandu.
Izkliedētā darba modelī atpūtas zonas kļūst par nozīmīgu biroja daļu, veicinot mijiedarbību un komandas garu. Tāpat šī zona var daudz pateikt par uzņēmuma vērtībām un identitāti. Darbinieki atpūtas zonā parasti pavada pāris stundas un izmanto to laikā starp sapulcēm, lai veiktu atsevišķus uzdevumus, izdarītu zvanus vai aizvadītu īsas tikšanās. Ideāli, ja atpūtas zonā ir dažādi privātuma līmeņi, kas ļauj veikt arī uzdevumus, kas prasa koncentrēšanos.
Būtiski veidot dažāda izmēra un noslēgtības pakāpes kopdarba zonas. Piemēram, uz īsu sapulci būs ērti sanākt ap stāvgaldu, bet darbam pie ilgtermiņa projekta komandai nepieciešama darbnīca, kurā pieejami visi darbam nepieciešamie resursi un materiāli. Nedrīkst aizmirst arī par digitālo saziņu — sapulču telpās jāparedz iespēja veikt videozvanus, lai aizvadītu sapulci ar tiem, kas neatrodas birojā.
Protams, ka arī izkliedētā darba modelī nepieciešamas vietas individuālam darbam. Tie var būt gan atsevišķi galdi — tie nepieciešami arī biroja pastāvīgajiem iemītniekiem —, gan klusuma telpas, kas piemērotas arī mazām sanāksmēm vai videozvaniem.
Nedrīkst aizmirst, ka izkliedētā darba modelī, arī darbinieku mājas birojs ir daļa no uzņēmuma darba telpas. Tie darbinieki, kuru pienākumi to atļauj, darbu no mājām arvien biežāk uzskatīta par ieguvumu. Uzņēmums saviem darbiniekiem var piedāvāt atbalstu ergonomiska un estētiska mājas biroja plānošanā un izveidē, tādejādi palīdzot saglabāt saikni ar uzņēmumu un kolēģiem.
Rakstam izmantoti materiāli no Vitra.
xcelsior izmanto sīkdatnes (“cookies”), lai veidotu šo mājas lapu ērtāku jūsu lietošanai. Sīkdatnes ir anonīmi dati, kas nesatur privāto informāciju. Uzzināt vairāk
✕